Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Financiën & Algemene dekkingsmiddelen
Vennootschappen en coöperaties | ||||||
BNG Bank N.V. | ||||||
Vestigingsplaats | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 6 | |||||
Gemeentelijk belang | De gemeente is aandeelhouder van de BNG Bank. De gemeente heeft 41.730 aandelen en heeft daarmee minderheidsbelang. | |||||
Visie | De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Dit vloeit nog voort uit de periode dat de Bank in veel sterkere mate als nu verrekeninstelling was tussen Rijk en Lagere Overheden. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee dient de bank de publieke taak. | |||||
Beleid | De huidige situatie continueren. | |||||
Openbaar belang | BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid en draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. We verstrekken krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. | |||||
Risico's | Verwacht wordt dat als gevolg van het schatkistbankieren en de mindere omzet van verstrekte geldleningen de resultaten van de bank onder druk komen te staan. | |||||
Bedragen | * € 1.000.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 4.887 | 31-12-20 | 5.097 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 144.802 | 31-12-20 | 155.262 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 221 | ||||
Financiële toelichting | De dividenduitkering over 2020 bedraagt € 75.531, € 1,81 per aandeel. Vanwege de economische onzekerheid die samen gaat met de Coronacrisis heeft de BNG besloten om het dividend over 2020 zeker niet uit te keren voor september 2021. Binnenkort zal wel worden overgegaan tot het uitkeren van een gedeelte van het dividend over 2019. Het restant van de dividenduitkering 2019 zal ook pas worden uitgekeerd na september 2021. | |||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||
N.V. HVC | ||||||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 4 | |||||
Gemeentelijk belang | De gemeente is aandeelhouder van de N.V. HVC en heeft met acht aandelen een minderheidsbelang. Over het aandelenbezit ontvangt de gemeente mogelijk een dividenduitkering, alsmede een provisie voor het garanderen van geldleningen die ingezet worden voor afval gerelateerde activiteiten. | |||||
Visie | HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie en leveren die aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. Verder ondersteunt zij bij maatregelen om lokaal te verduurzamen. Duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) halen we uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie. | |||||
Beleid | De huidige situatie continueren. | |||||
Openbaar belang | Deelnemende overheden te helpen met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en duurzame energie | |||||
Risico's | De garantstelling is meegenomen in de paragraaf "Weerstandsvermogen en risicobeheersing". | |||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 126.906 | 31-12-20 | 142.293 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 870.489 | 31-12-20 | 849.809 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 15.233 | ||||
Financiële toelichting | De ontvangen garantstellingsprovisie was in 2020 € 17.252. In de begroting 2021 is als een garantstellingsprovisie € 16.250 als baten opgenomen. Tot een dividenduitkering is het nog niet gekomen. De bijdrage van de gemeente betreft een bedrag gerelateerd aan het aantal aangeleverde en verwerkte tonnages afval. Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept. | |||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||
Alliander N.V. | ||||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 6 | |||||
Gemeentelijk belang | De gemeente Edam-Volendam heeft 304.055 aandelen in Alliander N.V.. met een nominale waarde van € 5,00. | |||||
Visie | Alliander staat voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken. | |||||
Beleid | De gemeente Edam-Volendam beschikt over een minderheidsbelang in de aandelen en is hierdoor afhankelijk van een meerderheid in de aandeelhoudersvergadering. | |||||
Openbaar belang | Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. | |||||
Risico's | Alliander zet vol in op verduurzaming van zijn diensten. Dit is het belangrijkste speerpunt voor de komende jaren. Dit zal echter gepaard gaan met grote investeringen. Het is mogelijk dat de financiële positie van Alliander en de dividenduitkering richting aandeelhouders hierdoor onder druk komt te staan. | |||||
Bedragen | * € 1.000.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 4.224 | 31-12-20 | 4.328 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 4.567 | 31-12-20 | 5.094 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 224 | ||||
Financiële toelichting | In 2020 heeft de gemeente een dividendopbrengst ontvangen van € 214.624. Dit betreft dividend over het boekjaar 2019. | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland | ||||||
Vestigingsplaats | Zaandam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 2 | |||||
Gemeentelijk belang | De wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s” worden door het samenwerkingsverband Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland onder andere voor de gemeente Edam-Volendam uitgevoerd. | |||||
Visie | De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is als samenwerkingsverband voor de deelnemende gemeenten belast met de zorg voor wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s”. | |||||
Beleid | We zijn er van overtuigd dat we gezamenlijk de grootste veiligheidswinst kunnen realiseren. Vandaar dat onze focus de komende jaren ligt op het gezamenlijk beperken van risico’s en beheersen van (de effecten van) crises. | |||||
Openbaar belang | Uitvoering voor onze gemeente van de wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s”, op de volgende taakvelden: | |||||
Risico's | De jaarbegroting van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland bevat een risico-paragraaf. Die omschrijft gesignaleerde risico’s en de beschikbare reserves. Uitgangspunten voor de begroting is een sluitende exploitatie, waarbij financiële risico’s voor zover voorzienbaar binnen de begroting van de VRZW worden gedekt aan de hand van de risicoparagraaf en de reserves. | |||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 2.187 | 31-12-20 | 2.932 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 16.200 | 31-12-20 | 16.812 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 1.288 | ||||
Financiële toelichting | De bijdrage in 2020 was € 2.536.213. De ontwerp-begroting van VrZW sluit voor Edam-Volendam op een voorlopige bijdrage in 2021 van € 2.582.543. Uitgangspunt van de VRWZ is een sluitende begroting, waarbij de bijdrage aan het einde van het jaar definitief wordt vastgesteld en het exploitatieresultaat met de gemeenten wordt verrekend. Het budget van VrZW wordt gevormd door de bijdrage van het Rijk en de bijdragen van de gemeenten. Het totaal van de ontwerp-begroting VrZW 2021 sluit qua baten op € 32.532.000 en qua lasten op € 32.442.000. | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
GGD Zaanstreek-Waterland | ||||||
Vestigingsplaats | Zaandam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 5 | |||||
Gemeentelijk belang | Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur. | |||||
Visie | De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren. De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland. De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd. | |||||
Beleid | In 2018 is de strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. In de Strategische Agenda heeft de GGD twee ambities benoemd: | |||||
Openbaar belang | Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg. | |||||
Risico's | De jaarrekening en de begroting van de GGD bevatten een paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Die gaat in op de vraag of en hoe de GGD in staat is haar financiële risico’s op te vangen zonder dat dit direct dwingt tot bezuinigingen of wijziging van beleid. | |||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 1.187 | 31-12-20 | 959 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 7.031 | 31-12-20 | 10.722 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 140 | ||||
Financiële toelichting | De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland was voor 2020 € 1.295.946. NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W. Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdracht gevende gemeente(n) plaatsvindt. | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
Waterlands Archief | ||||||
Vestigingsplaats | Purmerend | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 5 | |||||
Gemeentelijk belang | Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage. | |||||
Visie | Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken). Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties beschikbaar te stellen. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van informatie. | |||||
Beleid | Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt. Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e- depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening. In 2019-2020 is gestart met de uitvoering van het project digitalisering bouwvergunningen. Begin 2021 zal de pilot (bouwvergunningen van voormalig Zeevang in de periode 2001-2015) worden opgeleverd. De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e- depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen. | |||||
Openbaar belang | De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Deze wettelijke taken zijn gemandateerd aan het Waterlands Archief en vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. | |||||
Risico's | ||||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 420 | 31-12-20 | 377 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 205 | 31-12-20 | 79 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 3 | ||||
Financiële toelichting | De bijdrage voor 2020 was € 259.887. Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling is het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen. Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht. | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
Vervoerregio Amsterdam | ||||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 4 | |||||
Gemeentelijk belang | De gemeente Edam-Volendam is vertegenwoordigd in de Regioraad door drie raadsleden. | |||||
Visie | De vervoerregio zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. | |||||
Beleid | De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: De regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies. Naast de bestuurders is een ambtelijke organisatie binnen de Vervoerregio Amsterdam actief om namens de gemeenten besluitvorming voor te bereiden, regionaal beleid op stellen, concrete projecten te initiëren en uit te voeren én samenwerking tussen betrokken partijen tot stand te brengen. | |||||
Openbaar belang | Goede verbindingen tussen bestemmingen zijn belangrijk zodat mensen zich snel via openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen. | |||||
Risico's | Geen. | |||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 1.643 | 31-12-20 | 1.160 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 270.801 | 31-12-20 | 255.499 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 0 | ||||
Financiële toelichting | De gemeente draagt financieel niet bij aan de Vervoerregio Amsterdam. Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept. | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Twiske-Waterland | ||||||
Vestigingsplaats | Oostzaan | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 3 | |||||
Gemeentelijk belang | De gemeente wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder Schütt. Recreatieschap Twiske-Waterland is een gemeenschappelijke regeling (GR) van de provincie en de gemeenten Amsterdam, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad. | |||||
Visie | Aandachtspunt is de komende jaren het meekoppelen met voornamelijk recreatiepaden bij de dijkversterking langs het Markermeer. In de gemeente Edam-Volendam ligt een groot deel van de te versterken dijk. Binnen haar werkgebied heeft de GR ten doel. | |||||
Beleid | Het recreatieschap Landschap Waterland richt zich voornamelijk op het aanbieden van routes en routenetwerken. Zo beheert het recreatieschap door het hele werkgebied vele kilometers wandel-fiets en vaarroutes. Ook cruciale verbindingen zoals pontjes en boerenlandpaden worden door het recreatieschap ontwikkeld en beheerd. Daarnaast zet het schap in op de promotie van de route netwerken en het recreatieve aanbod in het werkgebied. Programma accenten zijn: | |||||
Openbaar belang | Het stimuleren van recreatiemogelijkheden in de openlucht voor onze inwoners in de directe woonomgeving. | |||||
Risico's | De kwantificering van de risico’s 2021 leidt tot een gewenst weerstandsvermogen van € 475.000,-. De huidige weerstandscapaciteit ligt boven het niveau van de berekende risico’s. | |||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 4.900 | 31-12-20 | 4.971 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 449 | 31-12-20 | 572 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 72 | ||||
Financiële toelichting | In 2020 was de participantenbijdrage van de gemeente Edam-Volendam € 32.985, voor 2021 is deze geraamd op € 33.655. Het aandeel van de gemeente Edam-Volendam bedraagt 1,33% van de totale participantenbijdragen aan Twiske-Waterland. De vermelde financiële cijfers van beide deelgebieden (Twiske en Waterland) zijn dit jaar voor het eerst samengevoegd tot één jaarrekening. | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
Omgevingsdienst IJmond | ||||||
Vestigingsplaats | Beverwijk | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 3 | |||||
Gemeentelijk belang | Met de inwerkingtreding van de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is de overdracht van de zogenaamde basistaken milieu een verplichting geworden. Het is daarbij ook een verplichting geworden om dat in de vorm van een gemeenschappelijke regeling te regelen. De gemeente is voor wat betreft deze basistaken dan ook per 1 mei 2017 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond. De gemeente wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder Runderkamp. | |||||
Visie | De Omgevingsdienst IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen haar werkgebied. Daarbinnen inspireren zij burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners in vertrouwen mee samenwerken. | |||||
Beleid | Het basistakenpakket betreft de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken (VTH) op het gebied van milieu met betrekking tot complexere inrichtingen en ketens (grondstromen/ asbest/ afval) in een gemeente. De Omgevingsdienst IJmond voert deze taken uit voor de gemeente Edam-Volendam. Zij worden soms ook ingehuurd voor extra taken zoals geluidscontrole kermis, controle inrichtingseisen drank- en horecavergunning en diverse taken/projecten op het gebied van duurzaamheid. Hiermee wordt dus mede invulling gegeven aan de doelstellingen op het gebied van omgevingskwaliteit. | |||||
Openbaar belang | Door bundeling van specialismen realiseren zij, namens hun gemeenten en provincie, een grotere efficiëntie en een hogere kwaliteit van hun werkzaamheden. Het geeft hen ook de mogelijkheid om gemeente overstijgende projecten breed op te pakken. Belangrijk, want milieu stopt niet bij de grenzen van een gemeente. Denk hierbij aan thema's als mobiliteit en luchtkwaliteit. | |||||
Risico's | Er is een algemeen risico ten aanzien van besluitvorming vanuit de GR waarbij de participanten verantwoordelijk zijn voor de financiële gevolgen daarvan. Verder is er risico ten aanzien van de kostenontwikkeling ten opzichte van de geleverde kwantiteit en kwaliteit van producten. | |||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 419 | 31-12-20 | 861 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 8.287 | 31-12-20 | 10.410 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 471 | ||||
Financiële toelichting | De bijdrage aan de omgevingsdienst IJmond bedroeg in 2020 € 161.028. De raming van de bijdrage aan de omgevingsdienst IJmond in 2021 bedraagt € 163.476 een loopt op tot € 176.045 in 2024. | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
Regionale samenwerking Jeugdhulp | ||||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland | |||||
Programma | 5 | |||||
Gemeentelijk belang | Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 is deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp. | |||||
Visie | Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop. | |||||
Beleid | De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid. | |||||
Openbaar belang | In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineen geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt! Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp. | |||||
Risico's | ||||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Financieel resultaat | 2020 | 0 | ||||
Financiële toelichting | De bijdrage aan de Regionale Samenwerking Jeugdhulp bedroeg in 2020 € 104.971. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt. Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar. | |||||
Stichtingen en verenigingen | ||||||
Stichting Werkplus | ||||||
Vestigingsplaats | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 5 | |||||
Gemeentelijk belang | Het bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, het afdelingshoofd Samenleving en een medewerker van de afdeling Financiën. De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). | |||||
Visie | De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap. | |||||
Beleid | Per 1 januari 2018 is het Werkvoorzieningsschap BaanStede opgeheven en heeft de gemeente Edam-Volendam de uitvoering van de Wsw zelf ter hand genomen. Ter voorbereiding heeft de gemeente Edam-Volendam een ‘gemeentelijke’ stichting opgericht die als formele werkgever fungeert voor de Wsw’ers, de mensen met een arbeidshandicap zoals bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening die voorheen bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede aan het arbeidsproces deelnamen (circa 90 inwoners van Edam-Volendam). De Stichting Werkplus is vormgegeven dat deze opereert binnen het juridisch kader dat geldt voor quasi-inbesteden: Hierdoor is het mogelijk om het werk te gunnen aan de specifieke doelgroep die de gemeente voor ogen heeft: de Wsw’ers die tot en met 2017 bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede waren ondergebracht. | |||||
Openbaar belang | Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. | |||||
Risico's | ||||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 921 | 31-12-20 | 786 | ||
Financieel resultaat | 2020 | 0 | ||||
Financiële toelichting | De begroting 2020 van de Stichting Werkplus is begroot op een bedrag van € 2.400.452. Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept. | |||||
Stichtingen en verenigingen | ||||||
Zwembad de Waterdam | ||||||
Vestigingsplaats | Volendam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 5 | |||||
Gemeentelijk belang | Tekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid. | |||||
Visie | Optimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid. | |||||
Beleid | De huidige situatie continueren. | |||||
Openbaar belang | Recreatie en Volksgezondheid | |||||
Risico's | ||||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 45 | 31-12-20 | |||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 262 | 31-12-20 | |||
Financieel resultaat | 2020 | 0 | ||||
Financiële toelichting | Voor 2020 bedroeg de jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam € 350.000. | |||||
Stichtingen en verenigingen | ||||||
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland | ||||||
Vestigingsplaats | Zaandam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 2 | |||||
Gemeentelijk belang | De gemeente betaalt een jaarlijkse bijdrage aan het Veiligheidshuis | |||||
Visie | Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland draagt bij aan een veiliger regio door met een persoonsgerichte aanpak criminaliteit en overlast tegen te gaan en recidive te verminderen | |||||
Beleid | Het Zorg- en Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie van gemeenten en partners uit het straf-, zorg en het bestuurlijke domein. In het Zorg- en Veiligheidshuis komen de netwerkpartners onder eenduidige regie tot samenwerking om complexe problemen duurzaam op te lossen. Procesregie op de meest complexe casuïstiek op het snijvlak zorg en veiligheid is een specifieke taak van het ZVH. | |||||
Openbaar belang | In Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland werken professionals structureel samen aan een veilige leefomgeving. Met een persoonsgerichte aanpak zorgen justitie, politie, gemeente en verschillende zorginstanties voor het verminderen van criminaliteit en overlast en wordt recidive voorkomen. | |||||
Risico's | ||||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Financieel resultaat | 2020 | 0 | ||||
Financiële toelichting | De exploitatie bijdrage in 2020 bedroeg € 35.234. Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar. | |||||
Stichtingen en verenigingen | ||||||
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam | ||||||
Vestigingsplaats | Volendam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 5 | |||||
Gemeentelijk belang | Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester. De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000. | |||||
Visie | Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen. | |||||
Beleid | De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd. | |||||
Openbaar belang | Als uitvloeisel van het schikking traject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden. | |||||
Risico's | Geen. | |||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Financieel resultaat | 2020 | 0 | ||||
Financiële toelichting | De jaarlijkse exploitatie bijdrage is € 40.000. | |||||
Overige verbonden partijen | ||||||
Metropoolregio Amsterdam | ||||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 1 | |||||
Gemeentelijk belang | Edam-Volendam is trekker van de beleidsterreinen economie, recreatie & toerisme alsmede Landschap. Onze portefeuillehouders vertegenwoordigen de regio in de bestuurlijke overleggen van de MRA. Bovendien is onze burgemeester lid van de Regiegroep MRA. Ter bekostiging van de activiteiten wordt een bijdrage betaald van € 1,53 per inwoner. | |||||
Visie | De Metropoolregio Amsterdam behoort tot de Europese top vijf van economisch sterke regio’s en heeft in 2020 de Actieagenda 2.0 opgesteld voor de toekomst. Prioriteit heeft het aanjagen van de economie, het verbeteren van de bereikbaarheid en het bouwen van woningen. Dit laatste is extra urgent vanwege de populariteit van de metropoolregio onder woningzoekenden. Op economisch gebied wil de MRA een voortrekkersrol vervullen in de kennis- en circulaire economie. Duurzaamheid staat eveneens hoog op de actielijst. Hetzelfde geldt voor het versterken van de landschappelijke elementen, met aandacht voor het uitbreiden van zowel de recreatiemogelijkheden als de natuurbeleving. | |||||
Beleid | De voortschrijdende MRA Actieagenda 2.0 is leidend voor de acties. Binnen de MRA wordt overlegd in de volgende platforms: Bij regionale afspraken op de terreinen van wonen, economie en bereikbaarheid worden de deelnemers eerst geconsulteerd. Hiertoe behoren de strategische agenda, het werkplan en de P&C cyclus, zoals begroting en rekening. De sub-regio Zaanstreek-Waterland heeft een gezamenlijke visie en samenwerkingsagenda opgesteld, in 2020 is een aanvang gemaakt met het maken van een gezamenlijke propositie als opvolger van de Samenwerkingsagenda. In zowel MRA- als regioverband worden de gevolgen en maatregelen verband houdende met de Corona-crisis besproken en aangepakt. Deze crisis heeft invloed op de vastgestelde Actieagenda 2.0, wat is verwerkt in het Werkplan 2021 van de MRA. De in 2017, bij de opheffing van de SRA, terugontvangen gelden worden ingezet ten behoeve van regionale projecten op één van bovengenoemde gebieden. | |||||
Openbaar belang | Binnen de Metropoolregio Amsterdam werken de MRA-partners; 2 provincies, 32 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam vanuit een gedeelde visie aan een krachtige, innovatieve economie, snellere verbindingen en voldoende en aantrekkelijke ruimte voor wonen, werken en recreëren. | |||||
Risico's | ||||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Financieel resultaat | 2020 | 0 | ||||
Financiële toelichting | De financiële bijdrage aan de MRA bedraagt € 1,53 per inwoner. De bijdrage in 2020 bedroeg € 55.231. De terugontvangen gelden bij de opheffing van de SRA worden ingezet voor regionale projecten, waarvoor een eigen begroting en verantwoording worden gemaakt. Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar. | |||||
Overige verbonden partijen | ||||||
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland | ||||||
Vestigingsplaats | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website | ||||||
Programma | 4 | |||||
Gemeentelijk belang | Edam-Volendam is een van de acht deelnemende regiogemeenten voor samenwerking in de afvalwaterketen. | |||||
Visie | Samenwerking tussen gemeenten, waterschap en waterleidingbedrijf om in het waterbeheer tot besparingen en kwaliteitsverbetering te komen en kostbare kennis met elkaar te delen. | |||||
Beleid | Het op 23 mei 2011 ondertekende Bestuursakkoord Water (BAW) dat door het Rijk is gesloten met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van waterleidingbedrijven heeft als doel te komen tot kostenbesparing, betere kwaliteit en minder kwetsbaarheid vanaf het jaar 2020. Kortweg wordt dit de 3 K’s genoemd. Naast de stimulans vanuit het Bestuursakkoord Water is er ook een regionaal belang om meer en beter samen te werken in het stedelijk rioolwaterbeheer. Daarnaast vindt uitwisseling van kennis binnen de regio veelvuldig plaats. | |||||
Openbaar belang | Door collectieve aanbesteding wordt voordeel behaald. Voorbeelden hierin zijn: het onderhoudsmatig collectief reinigen en inspecteren van rioolstelsels en kolken zuigen. Ook is regionaal een Gemeentelijk Riolering Plan (GRP) gemaakt met uniformiteit; wel behoudt iedere gemeente haar eigen kosten/dekkingsplan. | |||||
Risico's | Geen. | |||||
Bedragen | * € 1.000 | |||||
Eigen vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Vreemd vermogen | 1-1-20 | 31-12-20 | ||||
Financieel resultaat | 2020 | 0 | ||||
Financiële toelichting | De jaarlijkse bijdrage van gemeente Edam-Volendam bedroeg in 2020 € 16.560. Daarnaast neemt elke deelnemer haar ambtelijke inzet voor eigen rekening worden gezamenlijk opgepakte projecten qua kosten naar rato over de deelnemers verdeeld. Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar. | |||||