Vennootschappen en coöperaties
- BNG Bank N.V.
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
Vestigingsplaats
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG Bank. De gemeente heeft 41.730 aandelen en heeft daarmee minderheidsbelang.
Visie
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Dit vloeit nog voort uit de periode dat de Bank in veel sterkere mate als nu verrekeninstelling was tussen Rijk en Lagere Overheden. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee dient de bank de publieke taak.
Beleid
De huidige situatie continueren.
Openbaar belang
BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid en draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. We verstrekken krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Risico's
Verwacht wordt dat als gevolg van het schatkistbankieren en de mindere omzet van verstrekte geldleningen de resultaten van de bank onder druk komen te staan.
Bedragen
* € 1.000.000
Eigen vermogen
1-1-20
4.887
31-12-20
5.097
Vreemd vermogen
1-1-20
144.802
31-12-20
155.262
Financieel resultaat
2020
221
Financiële toelichting
De dividenduitkering over 2020 bedraagt € 75.531, € 1,81 per aandeel. Vanwege de economische onzekerheid die samen gaat met de Coronacrisis heeft de BNG besloten om het dividend over 2020 zeker niet uit te keren voor september 2021. Binnenkort zal wel worden overgegaan tot het uitkeren van een gedeelte van het dividend over 2019. Het restant van de dividenduitkering 2019 zal ook pas worden uitgekeerd na september 2021.
- N.V. HVC
N.V. HVC
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de N.V. HVC en heeft met acht aandelen een minderheidsbelang.
Over het aandelenbezit ontvangt de gemeente mogelijk een dividenduitkering, alsmede een provisie voor het garanderen van geldleningen die ingezet worden voor afval gerelateerde activiteiten.
Visie
HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders.
Zij zet zich onverminderd in om steeds meer materialen te hergebruiken door diverse soorten afval apart in te zamelen. HVC is de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar van Nederland.Daarnaast produceert HVC duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie en leveren die aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren.
Verder ondersteunt zij bij maatregelen om lokaal te verduurzamen.
Duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) halen we uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie.
Beleid
De huidige situatie continueren.
Openbaar belang
Deelnemende overheden te helpen met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en duurzame energie
Risico's
De garantstelling is meegenomen in de paragraaf "Weerstandsvermogen en risicobeheersing".
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
126.906
31-12-20
142.293
Vreemd vermogen
1-1-20
870.489
31-12-20
849.809
Financieel resultaat
2020
15.233
Financiële toelichting
De ontvangen garantstellingsprovisie was in 2020 € 17.252. In de begroting 2021 is als een garantstellingsprovisie € 16.250 als baten opgenomen. Tot een dividenduitkering is het nog niet gekomen. De bijdrage van de gemeente betreft een bedrag gerelateerd aan het aantal aangeleverde en verwerkte tonnages afval.
Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept.
- Alliander N.V.
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam heeft 304.055 aandelen in Alliander N.V.. met een nominale waarde van € 5,00.
Visie
Alliander staat voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken.
Beleid
De gemeente Edam-Volendam beschikt over een minderheidsbelang in de aandelen en is hierdoor afhankelijk van een meerderheid in de aandeelhoudersvergadering.
Openbaar belang
Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Risico's
Alliander zet vol in op verduurzaming van zijn diensten. Dit is het belangrijkste speerpunt voor de komende jaren. Dit zal echter gepaard gaan met grote investeringen. Het is mogelijk dat de financiële positie van Alliander en de dividenduitkering richting aandeelhouders hierdoor onder druk komt te staan.
Bedragen
* € 1.000.000
Eigen vermogen
1-1-20
4.224
31-12-20
4.328
Vreemd vermogen
1-1-20
4.567
31-12-20
5.094
Financieel resultaat
2020
224
Financiële toelichting
In 2020 heeft de gemeente een dividendopbrengst ontvangen van € 214.624. Dit betreft dividend over het boekjaar 2019.
Gemeenschappelijke regelingen
- Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
2
Gemeentelijk belang
De wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s” worden door het samenwerkingsverband Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland onder andere voor de gemeente Edam-Volendam uitgevoerd.
De burgemeester van Edam-Volendam maakt, evenals de burgemeesters van de andere deelnemende gemeenten, deel uit van het Algemeen Bestuur.Visie
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is als samenwerkingsverband voor de deelnemende gemeenten belast met de zorg voor wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s”.
Beleid
We zijn er van overtuigd dat we gezamenlijk de grootste veiligheidswinst kunnen realiseren. Vandaar dat onze focus de komende jaren ligt op het gezamenlijk beperken van risico’s en beheersen van (de effecten van) crises.
• Gezamenlijk, omdat veiligheid geen exclusieve taak van de veiligheidsregio is. Samen met inwoners, instellingen en bedrijven kunnen we Zaanstreek-Waterland veiliger maken.
• Beperken van risico’s, omdat volledige beheersing van risico’s niet realistisch is.
• Beheersen van effecten, omdat als het dan toch misgaat, de veiligheidsregio optreedt om de continuïteit van de samenleving te waarborgen.
In de loop van 2021 wordt een vernieuwd regionaal risicoprofiel en een vernieuw beleidsplan aan het Algemeen bestuur ter vaststelling aangeboden. In verband met de belasting die de corona-pandemie voor de crisisorganisatie oplevert is de geldigheid van het bestaande risicoprofiel en beleidsplan met een jaar verlengd.Openbaar belang
Uitvoering voor onze gemeente van de wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s”, op de volgende taakvelden:
1. Brandweerzorg
2. Geneeskundige hulpverlening
3. Rampenbestrijding en crisisbeheersing
4. De gemeenschappelijke meldkamerRisico's
De jaarbegroting van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland bevat een risico-paragraaf. Die omschrijft gesignaleerde risico’s en de beschikbare reserves. Uitgangspunten voor de begroting is een sluitende exploitatie, waarbij financiële risico’s voor zover voorzienbaar binnen de begroting van de VRZW worden gedekt aan de hand van de risicoparagraaf en de reserves.
Het weerstandvermogen is in de begroting 2021 berekend op 1,22. Volgens de normtabel van het Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement is dit een “voldoende” ratio.Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
2.187
31-12-20
2.932
Vreemd vermogen
1-1-20
16.200
31-12-20
16.812
Financieel resultaat
2020
1.288
Financiële toelichting
De bijdrage in 2020 was € 2.536.213.
Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept.De ontwerp-begroting van VrZW sluit voor Edam-Volendam op een voorlopige bijdrage in 2021 van € 2.582.543. Uitgangspunt van de VRWZ is een sluitende begroting, waarbij de bijdrage aan het einde van het jaar definitief wordt vastgesteld en het exploitatieresultaat met de gemeenten wordt verrekend. Het budget van VrZW wordt gevormd door de bijdrage van het Rijk en de bijdragen van de gemeenten. Het totaal van de ontwerp-begroting VrZW 2021 sluit qua baten op € 32.532.000 en qua lasten op € 32.442.000.
- GGD Zaanstreek-Waterland
GGD Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.
Visie
De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
Beleid
In 2018 is de strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. In de Strategische Agenda heeft de GGD twee ambities benoemd:
1) De GGD richt zich op het bevorderen van een gezonde(re) leefstijl van onze inwoners door de inzet van preventieve activiteiten.
2) De GGD draagt bij tot het creëren van een gezonde leefomgeving, die bewoners uitnodigt tot het ontwikkelen van gezond gedrag.
De ambities uit de Strategische Agenda sluiten aan op de speerpunten van het gemeentelijk beleid en op de thema’s uit het Nationaal preventieakkoord.Openbaar belang
Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
Risico's
De jaarrekening en de begroting van de GGD bevatten een paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Die gaat in op de vraag of en hoe de GGD in staat is haar financiële risico’s op te vangen zonder dat dit direct dwingt tot bezuinigingen of wijziging van beleid.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
1.187
31-12-20
959
Vreemd vermogen
1-1-20
7.031
31-12-20
10.722
Financieel resultaat
2020
140
Financiële toelichting
De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland was voor 2020 € 1.295.946.
Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept.NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W. Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdracht gevende gemeente(n) plaatsvindt.
- Waterlands Archief
Waterlands Archief
Vestigingsplaats
Purmerend
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage.
Visie
Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken). Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties beschikbaar te stellen. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van informatie.
Beleid
Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt.
Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e- depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
In 2019-2020 is gestart met de uitvoering van het project digitalisering bouwvergunningen. Begin 2021 zal de pilot (bouwvergunningen van voormalig Zeevang in de periode 2001-2015) worden opgeleverd.
De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e- depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen.
Openbaar belang
De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Deze wettelijke taken zijn gemandateerd aan het Waterlands Archief en vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
420
31-12-20
377
Vreemd vermogen
1-1-20
205
31-12-20
79
Financieel resultaat
2020
3
Financiële toelichting
De bijdrage voor 2020 was € 259.887.
Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept.Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling is het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen. Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht.
Eind 2020 is aan het bestuur een eerste tussenrapportage aangeboden. Deze geeft de eerste inzichten in de mogelijkheden voor samenwerking. Het betreft de inhoudelijke aspecten, het publieksbereik en mogelijke schaalvoordelen, zowel wat betreft primaire taken als bedrijfsvoering. Medio 2021 wordt een tweede rapportage aangeboden; dit zal gaan over de mogelijke samenwerkings- en inrichtingsvormen. - Vervoerregio Amsterdam
Vervoerregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam is vertegenwoordigd in de Regioraad door drie raadsleden.
Visie
De vervoerregio zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio.
Beleid
De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: De regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies.
Naast de bestuurders is een ambtelijke organisatie binnen de Vervoerregio Amsterdam actief om namens de gemeenten besluitvorming voor te bereiden, regionaal beleid op stellen, concrete projecten te initiëren en uit te voeren én samenwerking tussen betrokken partijen tot stand te brengen.
Openbaar belang
Goede verbindingen tussen bestemmingen zijn belangrijk zodat mensen zich snel via openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.
Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
1.643
31-12-20
1.160
Vreemd vermogen
1-1-20
270.801
31-12-20
255.499
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
De gemeente draagt financieel niet bij aan de Vervoerregio Amsterdam.
In voorkomende gevallen wordt getracht gemeentelijke projecten, voor de binnen het beleid passende onderdelen, gesubsidieerd te krijgen door de Vervoerregio.Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept.
- Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Twiske-Waterland
Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Twiske-Waterland
Vestigingsplaats
Oostzaan
Website
Programma
3
Gemeentelijk belang
De gemeente wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder Schütt. Recreatieschap Twiske-Waterland is een gemeenschappelijke regeling (GR) van de provincie en de gemeenten Amsterdam, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad.
Visie
Aandachtspunt is de komende jaren het meekoppelen met voornamelijk recreatiepaden bij de dijkversterking langs het Markermeer. In de gemeente Edam-Volendam ligt een groot deel van de te versterken dijk.
Binnen haar werkgebied heeft de GR ten doel.
a. Het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie
b. In samenhang met het vorenstaande tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu;
c. Het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifiek en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt;
d. Het verwerven van inkomsten uit het recreatiegebied ter verwezenlijking en instandhouding van de hiervoor genoemde doelstellingen.Beleid
Het recreatieschap Landschap Waterland richt zich voornamelijk op het aanbieden van routes en routenetwerken. Zo beheert het recreatieschap door het hele werkgebied vele kilometers wandel-fiets en vaarroutes. Ook cruciale verbindingen zoals pontjes en boerenlandpaden worden door het recreatieschap ontwikkeld en beheerd. Daarnaast zet het schap in op de promotie van de route netwerken en het recreatieve aanbod in het werkgebied. Programma accenten zijn:
- uitvoeren onderhoud aan de bestaande routestructuren;
- het recreatieschap begeleidt de meekoppeling van recreatieve infrastructuur bij het ophogen en verstevigen van de Markermeerdijk door het Hoogheemraadschap.Openbaar belang
Het stimuleren van recreatiemogelijkheden in de openlucht voor onze inwoners in de directe woonomgeving.
Risico's
De kwantificering van de risico’s 2021 leidt tot een gewenst weerstandsvermogen van € 475.000,-. De huidige weerstandscapaciteit ligt boven het niveau van de berekende risico’s.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
4.900
31-12-20
4.971
Vreemd vermogen
1-1-20
449
31-12-20
572
Financieel resultaat
2020
72
Financiële toelichting
In 2020 was de participantenbijdrage van de gemeente Edam-Volendam € 32.985, voor 2021 is deze geraamd op € 33.655. Het aandeel van de gemeente Edam-Volendam bedraagt 1,33% van de totale participantenbijdragen aan Twiske-Waterland.
De vermelde financiële cijfers van beide deelgebieden (Twiske en Waterland) zijn dit jaar voor het eerst samengevoegd tot één jaarrekening.
Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept. - Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Programma
3
Gemeentelijk belang
Met de inwerkingtreding van de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is de overdracht van de zogenaamde basistaken milieu een verplichting geworden. Het is daarbij ook een verplichting geworden om dat in de vorm van een gemeenschappelijke regeling te regelen. De gemeente is voor wat betreft deze basistaken dan ook per 1 mei 2017 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond.
De gemeente wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder Runderkamp.
Visie
De Omgevingsdienst IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen haar werkgebied. Daarbinnen inspireren zij burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners in vertrouwen mee samenwerken.
Beleid
Het basistakenpakket betreft de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken (VTH) op het gebied van milieu met betrekking tot complexere inrichtingen en ketens (grondstromen/ asbest/ afval) in een gemeente. De Omgevingsdienst IJmond voert deze taken uit voor de gemeente Edam-Volendam. Zij worden soms ook ingehuurd voor extra taken zoals geluidscontrole kermis, controle inrichtingseisen drank- en horecavergunning en diverse taken/projecten op het gebied van duurzaamheid. Hiermee wordt dus mede invulling gegeven aan de doelstellingen op het gebied van omgevingskwaliteit.
Openbaar belang
Door bundeling van specialismen realiseren zij, namens hun gemeenten en provincie, een grotere efficiëntie en een hogere kwaliteit van hun werkzaamheden. Het geeft hen ook de mogelijkheid om gemeente overstijgende projecten breed op te pakken. Belangrijk, want milieu stopt niet bij de grenzen van een gemeente. Denk hierbij aan thema's als mobiliteit en luchtkwaliteit.
Risico's
Er is een algemeen risico ten aanzien van besluitvorming vanuit de GR waarbij de participanten verantwoordelijk zijn voor de financiële gevolgen daarvan. Verder is er risico ten aanzien van de kostenontwikkeling ten opzichte van de geleverde kwantiteit en kwaliteit van producten.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
419
31-12-20
861
Vreemd vermogen
1-1-20
8.287
31-12-20
10.410
Financieel resultaat
2020
471
Financiële toelichting
De bijdrage aan de omgevingsdienst IJmond bedroeg in 2020 € 161.028. De raming van de bijdrage aan de omgevingsdienst IJmond in 2021 bedraagt € 163.476 een loopt op tot € 176.045 in 2024.
Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept. - Regionale samenwerking Jeugdhulp
Regionale samenwerking Jeugdhulp
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland
Programma
5
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 is deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp.
Visie
Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop.
Beleid
De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid.
Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp. Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel.Openbaar belang
In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineen geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt! Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
31-12-20
Vreemd vermogen
1-1-20
31-12-20
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
De bijdrage aan de Regionale Samenwerking Jeugdhulp bedroeg in 2020 € 104.971. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar.
Stichtingen en verenigingen
- Stichting Werkplus
Stichting Werkplus
Vestigingsplaats
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, het afdelingshoofd Samenleving en een medewerker van de afdeling Financiën.
De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Visie
De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
Beleid
Per 1 januari 2018 is het Werkvoorzieningsschap BaanStede opgeheven en heeft de gemeente Edam-Volendam de uitvoering van de Wsw zelf ter hand genomen. Ter voorbereiding heeft de gemeente Edam-Volendam een ‘gemeentelijke’ stichting opgericht die als formele werkgever fungeert voor de Wsw’ers, de mensen met een arbeidshandicap zoals bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening die voorheen bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede aan het arbeidsproces deelnamen (circa 90 inwoners van Edam-Volendam).
De Stichting Werkplus is vormgegeven dat deze opereert binnen het juridisch kader dat geldt voor quasi-inbesteden:
1.de gemeente houdt toezicht op de stichting als ware het een eigen dienst;
2.de stichting verricht het merendeel van zijn werkzaamheden ten behoeve van de gemeente (tenminste 80%).Hierdoor is het mogelijk om het werk te gunnen aan de specifieke doelgroep die de gemeente voor ogen heeft: de Wsw’ers die tot en met 2017 bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede waren ondergebracht.
Openbaar belang
Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
31-12-20
Vreemd vermogen
1-1-20
921
31-12-20
786
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
De begroting 2020 van de Stichting Werkplus is begroot op een bedrag van € 2.400.452.
In de begroting van de gemeente is voor 2020 als totale bijdrage voor de Stichting Werkplus € 2.413.439 (overdracht van de rijksbijdrage uitvoering Wsw 2020 plus de gemeentelijke bijdrage) beschikbaar.Op het moment van dit schrijven is het jaarverslag 2020 in concept.
- Zwembad de Waterdam
Zwembad de Waterdam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Tekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid.
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000. Dit bedrag wordt vanaf 2021 jaarlijks verhoogd middels een inflatiecorrectie van 1,5%, hierdoor zijn de bijdragen van de gemeente:
2021 € 355.250
2022 € 360.579
2023 € 365.988
2024 € 371.478Visie
Optimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid.
Beleid
De huidige situatie continueren.
Openbaar belang
Recreatie en Volksgezondheid
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
45
31-12-20
Vreemd vermogen
1-1-20
262
31-12-20
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
Voor 2020 bedroeg de jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam € 350.000.
De jaarrekening 2020 van NV Sportfondsenbad Edam-Volendam (inclusief balans) is bij het schrijven van deze tekst nog niet beschikbaar. - Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
2
Gemeentelijk belang
De gemeente betaalt een jaarlijkse bijdrage aan het Veiligheidshuis
Visie
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland draagt bij aan een veiliger regio door met een persoonsgerichte aanpak criminaliteit en overlast tegen te gaan en recidive te verminderen
Beleid
Het Zorg- en Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie van gemeenten en partners uit het straf-, zorg en het bestuurlijke domein. In het Zorg- en Veiligheidshuis komen de netwerkpartners onder eenduidige regie tot samenwerking om complexe problemen duurzaam op te lossen. Procesregie op de meest complexe casuïstiek op het snijvlak zorg en veiligheid is een specifieke taak van het ZVH.
De komende jaren zal de kennis en expertise binnen het Zorg- en Veiligheidshuis doorontwikkeld worden. Het doel hiervan is om het hoofd te bieden aan complexe situaties waarbij regionale regie en coördinatie nodig is om tot een doorbraak te komen. Tevens is het Veiligheidshuis belast met de doorontwikkeling van de aanpak van radicalisering en extremisme (CTER)Openbaar belang
In Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland werken professionals structureel samen aan een veilige leefomgeving. Met een persoonsgerichte aanpak zorgen justitie, politie, gemeente en verschillende zorginstanties voor het verminderen van criminaliteit en overlast en wordt recidive voorkomen.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
31-12-20
Vreemd vermogen
1-1-20
31-12-20
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
De exploitatie bijdrage in 2020 bedroeg € 35.234.
Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar.
- Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester.
De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000.
Visie
Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen.
Beleid
De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd.
Openbaar belang
Als uitvloeisel van het schikking traject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden.
Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
31-12-20
Vreemd vermogen
1-1-20
31-12-20
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
De jaarlijkse exploitatie bijdrage is € 40.000.
Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar.
Overige verbonden partijen
- Metropoolregio Amsterdam
Metropoolregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
1
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam is trekker van de beleidsterreinen economie, recreatie & toerisme alsmede Landschap. Onze portefeuillehouders vertegenwoordigen de regio in de bestuurlijke overleggen van de MRA. Bovendien is onze burgemeester lid van de Regiegroep MRA. Ter bekostiging van de activiteiten wordt een bijdrage betaald van € 1,53 per inwoner.
Visie
De Metropoolregio Amsterdam behoort tot de Europese top vijf van economisch sterke regio’s en heeft in 2020 de Actieagenda 2.0 opgesteld voor de toekomst. Prioriteit heeft het aanjagen van de economie, het verbeteren van de bereikbaarheid en het bouwen van woningen. Dit laatste is extra urgent vanwege de populariteit van de metropoolregio onder woningzoekenden. Op economisch gebied wil de MRA een voortrekkersrol vervullen in de kennis- en circulaire economie. Duurzaamheid staat eveneens hoog op de actielijst. Hetzelfde geldt voor het versterken van de landschappelijke elementen, met aandacht voor het uitbreiden van zowel de recreatiemogelijkheden als de natuurbeleving.
Beleid
De voortschrijdende MRA Actieagenda 2.0 is leidend voor de acties. Binnen de MRA wordt overlegd in de volgende platforms:
-Platform Ruimte;
-Platform Economie;
-Platform Mobiliteit,
en de portefeuillehoudersoverleggen:
- Bouwen en wonen;
- Metropolitaan landschap;
- Duurzaamheid;
- Kunst, Cultuur en Erfgoed.Bij regionale afspraken op de terreinen van wonen, economie en bereikbaarheid worden de deelnemers eerst geconsulteerd. Hiertoe behoren de strategische agenda, het werkplan en de P&C cyclus, zoals begroting en rekening. De sub-regio Zaanstreek-Waterland heeft een gezamenlijke visie en samenwerkingsagenda opgesteld, in 2020 is een aanvang gemaakt met het maken van een gezamenlijke propositie als opvolger van de Samenwerkingsagenda. In zowel MRA- als regioverband worden de gevolgen en maatregelen verband houdende met de Corona-crisis besproken en aangepakt. Deze crisis heeft invloed op de vastgestelde Actieagenda 2.0, wat is verwerkt in het Werkplan 2021 van de MRA. De in 2017, bij de opheffing van de SRA, terugontvangen gelden worden ingezet ten behoeve van regionale projecten op één van bovengenoemde gebieden.
Openbaar belang
Binnen de Metropoolregio Amsterdam werken de MRA-partners; 2 provincies, 32 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam vanuit een gedeelde visie aan een krachtige, innovatieve economie, snellere verbindingen en voldoende en aantrekkelijke ruimte voor wonen, werken en recreëren.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
31-12-20
Vreemd vermogen
1-1-20
31-12-20
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
De financiële bijdrage aan de MRA bedraagt € 1,53 per inwoner. De bijdrage in 2020 bedroeg € 55.231. De terugontvangen gelden bij de opheffing van de SRA worden ingezet voor regionale projecten, waarvoor een eigen begroting en verantwoording worden gemaakt.
Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar.
- Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam is een van de acht deelnemende regiogemeenten voor samenwerking in de afvalwaterketen.
Gezamenlijk opgepakte projecten worden qua kosten door de deelnemers van de regio Zaanstreek-Waterland naar rato van deelneming gedeeld.Visie
Samenwerking tussen gemeenten, waterschap en waterleidingbedrijf om in het waterbeheer tot besparingen en kwaliteitsverbetering te komen en kostbare kennis met elkaar te delen.
Beleid
Het op 23 mei 2011 ondertekende Bestuursakkoord Water (BAW) dat door het Rijk is gesloten met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van waterleidingbedrijven heeft als doel te komen tot kostenbesparing, betere kwaliteit en minder kwetsbaarheid vanaf het jaar 2020. Kortweg wordt dit de 3 K’s genoemd. Naast de stimulans vanuit het Bestuursakkoord Water is er ook een regionaal belang om meer en beter samen te werken in het stedelijk rioolwaterbeheer. Daarnaast vindt uitwisseling van kennis binnen de regio veelvuldig plaats.
Openbaar belang
Door collectieve aanbesteding wordt voordeel behaald. Voorbeelden hierin zijn: het onderhoudsmatig collectief reinigen en inspecteren van rioolstelsels en kolken zuigen. Ook is regionaal een Gemeentelijk Riolering Plan (GRP) gemaakt met uniformiteit; wel behoudt iedere gemeente haar eigen kosten/dekkingsplan.
Het plan betreft de periode 2018-2023 en is vastgesteld in de raadsvergadering van 15 februari 2018.Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
31-12-20
Vreemd vermogen
1-1-20
31-12-20
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
De jaarlijkse bijdrage van gemeente Edam-Volendam bedroeg in 2020 € 16.560. Daarnaast neemt elke deelnemer haar ambtelijke inzet voor eigen rekening worden gezamenlijk opgepakte projecten qua kosten naar rato over de deelnemers verdeeld.
Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar.