Sociaal Domein/Samenleving

Speerpunten

Coalitieakkoord

Werkgeverservicepunt
Wij streven naar behoud van het Werkgeversservicepunt (WSP) als netwerkorganisatie. In het WSP werken consulenten van de regiogemeenten, het UWV en BaanStede samen op het terrein van:

  • Acquisitie: de consulenten stemmen met elkaar af welke bedrijven worden bezocht en delen de vacatures.
  • Matching: de gevonden vacatures worden samengevoegd met de kandidaten van de verschillende organisaties om de ‘beste’ match te bewerkstelligen.
  • Inzet instrumenten: de deelnemende organisaties en gemeenten stemmen de verschillende mogelijkheden op elkaar af waar het gaat om inzet van bijvoorbeeld subsidies en coaching, om regionale concurrentie te voorkomen. Dit overleg vindt wekelijks plaats.

Stichting Werkplus
De inzet is het behoud van het "goede" van BaanStede: een zo goed mogelijke werkplek bieden aan WSW-ers. Bij het uiteenvallen van de gemeenschappelijke regeling BaanStede blijven we samenwerken in de regio om mensen een zo goede mogelijke plek te bieden.

Nadere toelichting

Stichting Werkplus
In de collegevergadering van 19 december 2017 is een aanwijzingsbesluit genomen waarbij Stichting WerkPlus aangewezen werd als rechtspersoon voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Per 1 januari 2018 is Stichting WerkPlus een feit en voert deze de Wsw uit.

Doelen en ambities

De uitvoering van het speerpunt zoals beschreven in de begroting 2019 (waaronder parttime ondernemen, behoud werkgeversservicepunt) is opgenomen onder de reguliere taken binnen het programma. De huidige activiteiten Werk en Inkomen hebben te maken met het anticiperen op nieuwe wetgeving rond de Wet Inburgering, de Participatiewet en aanverwante wetgeving.

Stichting Werkplus
Stichting Werkplus voert voor de gemeente de Wsw uit. De stichting voorziet hierbij in arbeid, al dan niet onder aangepaste omstandigheden. De arbeid is zoveel mogelijk gericht op het behoud en het bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van de Wsw-medewerkers. Op deze manier kunnen we als gemeente een inclusieve samenleving stimuleren, waarbij medewerkers naar hun mogelijkheden meedoen in de maatschappij.

Wat wilden we daarvoor doen

Behouden van een vangnet
Met de oprichting van Stichting WerkPlus willen we een vangnet bieden voor de mensen, die meer begeleiding en aanpassingen op de werkplek nodig hebben dan een reguliere werkgever kan bieden. Daarbij kijken we naar vaardigheden, talenten en interesses om te zien of het werk nog steeds het meest passend is. En naar welke ontwikkeling in het werk mogelijk en nodig is.

Doorontwikkeling Stichting Werkplus
Op basis van de bevindingen van de tussentijdse evaluatie van de stichting heeft het college Stichting WerkPlus verzocht de vervolgacties op te pakken volgens de activiteitenplanning/agenda, te weten:

  • Doorontwikkeling WerkPlus (waaronder AFAS implementeren, inkoop organiseren et cetera).     
  • Positionering WerkPlus in de lijnorganisatie.
  • Positionering Werkplus Groenvoorziening binnen WerkPlus of Openbare werken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Stichting Werkplus
In 2020 is veel aandacht uitgegaan naar de gevolgen van de coronacrisis voor de medewerkers van WerkPlus en de inlenende organisaties. De impact op beiden was zeer groot. Het werk moest anders ingericht worden en sommige organisaties moesten hun deuren tijdelijk sluiten. Medewerkers konden hierdoor niet meer werken of moesten andere werkzaamheden verrichten. Veel medewerkers van WerkPlus behoren tot de risicogroep. Zij ervaren naast de veranderingen in de werksituatie en gezondheidsrisico’s ook in hun persoonlijke leefsituatie de gevolgen van de coronacrisis. Er is daarom veel aandacht besteed aan het contact met de medewerkers en de inlenende organisaties.

Positionering WerkPlus in lijnorganisatie
In 2020 hebben we de positionering van WerkPlus in de lijnorganisatie opgepakt. De verbinder/accountmanager is teammanager geworden van Stichting WerkPlus en integraal verantwoordelijk voor alle uitvoerende taken en werkzaamheden van de stichting.

Positionering WerkPlus Groenvoorziening
Voor de Groenvoorziening hebben we besloten om het contract van WerkPlus met de gemeente (Openbare werken) per 1 januari 2021 te ontbinden en om te zetten naar groepsdetacheringsovereenkomsten. 

De grootste verandering is dat Stichting WerkPlus, als werkgever van de Wsw-medewerkers, alleen nog verantwoordelijk is voor:

  • De werkgeverstaken.
  • Het uitlenen van de gedetacheerde werknemers die werkzaam zijn in de Groenvoorziening vanuit Stichting WerkPlus.
  • De jobcoaching.

Openbare werken is integraal verantwoordelijk voor alle uitvoerende werkzaamheden van de sectie WerkPlus Groenvoorziening. Deze sectie blijft gehuisvest op de huidige locatie op de Mgr. Veermanlaan. Ook de aansturing van de groenploegen blijft vallen onder de huidige coördinator, de assistent-coördinator en de meewerkend voormannen. 

Werk & Inkomen
De coronacrisis heeft grote gevolgen gehad voor de werkzaamheden op het terrein van Werk & Inkomen. Naast de reguliere aanvragen voor inkomensondersteuning hebben we de Tozo-regelingen uitgevoerd. In 2020 hebben we ruim 1.000 ToZo aanvragen in behandeling genomen.

Uitdagende werkomstandigheden
De reguliere dienstverlening op gebied van Werk & Inkomen heeft voornamelijk op afstand/vanuit huis plaatsgevonden. Het in goede banen leiden van de doorstroom en uitstroom van burgers met een bijstandsuitkering was een bijzondere uitdaging voor onze medewerkers. Vanwege het thuiswerken en de verplichte sluiting van bedrijven. Tegelijkertijd zien we dat het aantal burgers dat onder de Participatiewet valt niet significant is gestegen.

Pilot Ontzorgen
Bij de pilot Ontzorgen is gekozen voor een pragmatische aanpak. Het proces ontzorgen en begeleiding naar financiële zelfredzaamheid is ingepast in de reeds bestaande uitvoeringspraktijk. Via een lerende aanpak werken we toe naar de beste werkwijze. Bij de opstart zijn wat problemen ondervonden door de omgang van partijen met de machtiging en de verschillende betaalritmes. Inmiddels zijn hier goede afspraken over gemaakt. De pilot heeft eveneens hinder ondervonden van de coronamaatregelen. Huisvesting van statushouders heeft een aantal maanden stilgelegen. Naast individuele begeleiding stond groepsbegeleiding (cursussen ‘omgaan met geld’) gepland. De groepsbegeleiding heeft voor het grootste deel geen doorgang kunnen vinden. De duur van de pilot is om deze redenen verlengd.

Breed Sociaal Loket
Binnen het Breed Sociaal Loket hebben we kritisch naar de werkprocessen gekeken. Dit om de dienstverlening te verbeteren, efficiënter te kunnen werken en te zorgen voor een integrale aanpak binnen een huishouden. Ook is in kaart gebracht waaraan een ICT-systeem moet voldoen om de werkprocessen beter te kunnen ondersteunen.

Deelprojecten
In 2020 zijn acht deelprojecten ‘Perspectief op Werk’ opgestart. Sommige deelprojecten hebben een doorlooptijd naar 2021. Van drie is de startdatum nog niet bekend.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:21:04 met de export van 05/28/2021 14:45:12